Skuteczna analiza sensoryczna zaczyna się od dobrego lidera. To on decyduje o jakości wyników, które przekładają się na rozwój produktów i przewagę na rynku. Nasze szkolenie przygotuje Cię do roli lidera panelu sensorycznego – tak, by Twoje badania były wiarygodne, a decyzje trafne. Dzięki temu zyskasz kompetencje, które realnie wspierają innowacje i budują przewagę konkurencyjną.
Szkolenie Lider Panelu Sensorycznego kieruje uwagę na kluczowe aspekty projektowania i zarządzania pracownią sensoryczną, a także na efektywne prowadzenie badań sensorycznych. Jego głównym celem jest przedstawienie zasad tworzenia i nadzorowania pracowni analizy sensorycznej oraz zapoznanie uczestników z procesem rekrutacji członków zespołu oceniającego, metodami badawczymi i tworzeniem instrukcji laboratoryjnych.
Analiza sensoryczna stanowi fundament w procesie kontroli jakości produktów spożywczych, zapewniając niezawodność wyników, które są kluczowe zarówno w kontroli jakości, jak i w rozwoju nowych produktów. Kluczowym elementem skutecznej analizy sensorycznej jest obecność wykwalifikowanego personelu oraz doświadczonego lidera panelu sensorycznego. Ten lider musi wykazywać się głęboką wiedzą o metodach oceny sensorycznej oraz zdolnością do interpretacji wyników. Ważna jest również znajomość charakterystyk produktów oraz wpływu czynników surowcowych, technologicznych i przechowalniczych na cechy sensoryczne, co pozwala na precyzyjne projektowanie eksperymentów, dobór metod badawczych oraz analizę zebranych danych. Efektywne zarządzanie i merytoryczny nadzór nad procesem badawczym są kluczowe dla uzyskania wiarygodnych danych, które są nieocenione w zapewnianiu wysokiej jakości produktów, analizie wpływu warunków przechowywania na ich właściwości sensoryczne oraz wprowadzaniu innowacji na rynek.
Uczestnicy nauczą się, jak opracować metodologię oceny sensorycznej, która będzie mogła być stosowana w codziennej pracy laboratoryjnej, oraz jak efektywnie przeprowadzać sensoryczne badania konsumenckie.
Szkolenie oferuje także część warsztatową z praktycznymi ćwiczeniami, podczas których uczestnicy zdobędą umiejętności niezbędne do przeprowadzania wiarygodnych i precyzyjnych analiz sensorycznych. Te umiejętności mają bezpośrednie przełożenie na sukces w kontroli jakości oraz w rozwoju produktów spożywczych.
1. Podstawy analizy sensorycznej, definicje i terminologia.
2. Rekrutacja i szkolenie zespołu oceniającego.
3. CZĘŚĆ WARSZTATOWA: testy wrażliwości sensorycznej, metody sprawdzające używane podczas selekcji, szkolenia dla zespołu oceniającego oraz monitorowanie ich sprawności sensorycznej.
4.Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych – laboratorium sensoryczne, fizyczne warunki ocen.
5. Zasady Dobrej Praktyki w badaniach sensorycznych.
6. Akredytacja laboratorium jako potwierdzenie kompetencji kierownictwa i personelu.
7. Metody stosowane w badaniach sensorycznych – metody określania wartości progowych, metody skalowania, metody różnicowe, metody sensorycznej analizy opisowej.
8. Badania konsumenckie – metody jakościowe, metody ilościowe.
9. CZĘŚĆ WARSZTATOWA: Przygotowanie przykładowej instrukcji dotyczącej przeprowadzania analizy sensorycznej zgodnej z wymaganiami normy ISO 17025.
10. CZĘŚĆ WARSZTATOWA: Opracowanie wyróżników sensorycznych (deskryptorów) dla wybranej grupy produktów spożywczych.
11. CZĘŚĆ WARSZTATOWA: przeprowadzenie oceny dla przykładowych próbek – metoda profilowania sensorycznego.
12. Planowanie badań sensorycznych oraz analiza statystyczna w prezentacji wyników badań sensorycznych.
13. Wykorzystanie systemów komputerowych: Prezentacja narzędzi do efektywnego przeprowadzania analiz sensorycznych
14. Statystyczne opracowanie wyników analizy sensorycznej.