Zadaniem badań konsumenckich jest zweryfikowanie spontanicznej reakcji konsumenta w stosunku do kupowanego i spożywanego produktu. Producenci zastanawiają się, dlaczego pomimo obiektywnej wyższości jednego produktu nad drugim, wręcz wbrew logice, konsumenci wybierają niekiedy produkt mniej atrakcyjny. Wyjaśnieniem takich sytuacji mogą być utajone postawy konsumenta wobec marek i produktów, które w sposób niekontrolowany i nieuświadamiany mają wpływ na jego wybory.
Odpowiedź na te wątpliwości może dać norma PN-EN ISO 11136:2017-08 Analiza sensoryczna metodyka ogólne wytyczne przeprowadzania testów hedonicznych z konsumentami na obszarze kontrolowanym. Norma określa zasady przeprowadzania testów sensorycznych wskazując na najważniejsze aspekty prowadzenia badań.
Planując badania konsumenckie konieczne jest zwrócenie uwagi szczególnie na kilka aspektów, które mogą okazać się kluczowe dla wiarygodności uzyskanych wyników. Szczególnie precyzyjnie należy zaplanować:
Tylko, jeżeli wszystkie czynniki zostaną odpowiednio zaplanowane i zrealizowane możemy oczekiwać wyników, które realnie pozwolą na określenie skutecznych kierunków doskonalenia produktu i rozwoju przedsiębiorstwa.